پرنده گلکسی معرفی انواع Samsung Galaxy Note 8

پرنده: گلکسی معرفی انواع Samsung Galaxy Note 8 samsung galaxy note 7

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری پارازیت‌های تیتراژخوانی در جعبه جادویی

ماجرای تیتراژخوانی در سریال های تلویزیونی بویژه برنامه های مناسبتی به دهه 80 برمی گردد. در آن سال ها ساخت چنین آثاری نه تنها با تعداد خوانندگان و حتی برنامه ه

پارازیت‌های تیتراژخوانی در جعبه جادویی

پارازیت های تیتراژخوانی در جعبه جادویی

عبارات مهم : سریال

ماجرای تیتراژخوانی در سریال های تلویزیونی بویژه برنامه های مناسبتی به دهه 80 برمی گردد. در آن سال ها ساخت چنین آثاری نه تنها با تعداد خوانندگان و حتی برنامه های انگشت شمار انجام می گرفت، بلکه هر فردی نیز رخصت و امکان ورود به این عرصه را پیدا نمی کرد؛ گرچه در صورت ورود، ارج وقربی داشت بسیار فراتر از آنچه امروز می بینیم. در حال حاضر جعبه جادویی و تیتراژ سریال ها محل رفت و آمد خوانندگانی شده است است که می توان آنان را به نوعی سلبریتی های مورد پسند مخاطبان جوان و نوجوان خواند. کسانی که با بازارگرمی جایی جهت استخوان ترکانده ها و قدیمی تر ها قائل نیستند… در هرحال، تیتراژهای سریال ها و هرآنچه امروز شاهدش هستیم، چه خوب و چه بد، شرایطی است که باید آن را محصول و دستپخت سطح پسند عمومی مخاطبان امروزی تلویزیون تلقی کرد؛ دستپختی که چندان به ذائقه اهل فن خوش نمی آید.

رضا مهدوی پژوهشگر موسیقی و نوازنده سنتور درمورد این عنوان که «آیا روابط پشت پرده ای در تیتراژخوانی سریال ها و برنامه های مناسبتی در تلویزیون وجود دارد»، می گوید:«به طورکلی نمی توانیم تأیید کنیم دست های عجیب و غریب پشت پرده دراین باره وجود دارد یا خیر؛ ولی قطعاً سلیقه تهیه کننده ها در این زمینه تأثیرگذاراست، به طوری که درماه رمضان شرایطی ایجاد می کنند که همه هول و ولای تیتراژخوانی داشته باشند. دستگاه نظارتی رسانه ملی قطعاً باید به این عنوان پیگیری کنند که متأسفانه تا به امروز اتفاق نیفتاده آیا که افرادی که تا دیروز یا در طول سال در برنامه های صداوسیما عرصه ای جهت شرکت نداشتند و خوانندگان زیرزمینی محسوب می شدند امروز به یکباره در ایامی چون نوروز، ماه مبارک رمضان، ایام محرم و… به هر شکل به رسانه ملی ورود پیدا کرده اند. این عنوان باعث استیصال بسیاری ازموسیقیدانان کاردان و کارشناس شده است است.

پارازیت‌های تیتراژخوانی در جعبه جادویی

اوافزود: گفته می شود عده ای از خوانندگان با پرداخت مبلغی به این برنامه ها راه یافته اند یا آنکه برعکس، عده ای پول می گیرند تا در این قاب کذایی حضور داشته باشند؛ شاید نشود سندی دراین باره رو کرد ولی آنچه امروزه قابل مشاهده هست، جولان دادن سلبریتی هایی است که مشابه ارزش در مغرب زمین هم وجود دارد؛ هرچند این قصه در آن سوی آب ها شکلی کاملاً مدون و قانونمدار دارد.

در واقع این اتفاق الگو برداری از برنامه های ماهواره ای و شبکه های خارجی و برنامه سازی آن با المان های فرهنگی و هنری ایرانی است.اما این سؤال پیش می آید که آیا این افراد در صدا و سیما حضورهمیشگی ندارند و مختص به وقت هایی خاص هستند! اینجا است که شائبه هایی در ذهن به وجود می آید که آیا مافیایی پشت پرده است یا زدوبند هایی وجود دارد! سؤالی که پاسخ آن بالاخره در آینده مشخص خواهد شد.

محمدمهدی عسگرپور کارگردان سریال پرمخاطب«رهایم نکن» که در حال پخش از شبکه سه سیماست، به معیار گزینش یک تیتراژ اشاره می کند و می گوید: «موسیقی تیتراژهای فیلم یا سریال با یک فرآیند راحت شکل نمی گیرد. گزینش تیتراژ اگرچه به تصمیم نهایی کارگردان یا تهیه کننده اتخاذ می شود ولی سلیقه آهنگسازهم درانتخاب این پارامترها تأثیرگذاراست؛ ناگفته نماند بااهمیت ترین عامل فضای کاری یک سریال است که می تواند بسیارکمک کننده باشد. فضای کاری گاهی اوقات نشان هایش درشعر های تیتراژپایانی نمایان است یعنی شعر در چه حوزه ای سروده شده است است؟ آیا لطیف و باعشق است یا با شعری اجتماعی یا سیاسی مواجه هستیم!

عسگرپورافزود: تیتراژهای نهایی سریال یا فیلم ها طی سال هایی که مورد توجه قرارگرفت هویت مستقل یافتند، بعضاً ترانه ها معروف تر ازسریال ها شدند و در بعضی مواقع تیتراژها نتوانستند موفقیت چشمگیری داشته باشند. این کارگردان درمورد فضای کارهای مناسبتی چون ماه مبارک رمضان و تیتراژهایی که در این مقطع زمانی ساخته می شود که چندان هم مرتبط با عنوان نیست بیان داشت: به عقیده من ساخت آثار مناسبتی به اتفاق نظر حوزه های متفاوت فرهنگی، اجتماعی و مردمی است.برخی افراد ماه رمضان را ماه عبادت می دانند که درهای آسمان گشوده می شود و شیطان دربند هست. در واقع اصل عنوان هم همین است و ادراک و مفاهیم از این نتیجه توانسته در بهتر شکل گرفتن آن اثر بگذارد. ولی عده ای براین نظرند که ماه رمضان نشاط آور بوده نه خمودگی و برهمین اساس آثاری که تولید می شود به حوزه طنز نزدیک ترند! عده ای دیگر نیز فضا را چنان روحانی تلقی می کنند که در بعضی سریال ها عمدتاً فضاهایی ماورایی به نمایش می گذارند بنابراین نقطه نظرات تولید کنندگان درساخت چنین موسیقی یکسان نیست. تولید کنندگان این نتیجه گیری را دوای نجات بخش طی این سال ها دانسته اند، در صورتی که شاید این فرمول در یک سال بعد جواب ندهد.

ماجرای تیتراژخوانی در سریال های تلویزیونی بویژه برنامه های مناسبتی به دهه 80 برمی گردد. در آن سال ها ساخت چنین آثاری نه تنها با تعداد خوانندگان و حتی برنامه ه

عسگرپور گفت: به عقیده من نباید انتزاعی اندیشید، آیا ماه رمضان سال 77 با سال های 80 یا 97 از جهت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی یکسان است؟ خیر، قطعاً این عوامل در تولید یک کارموسیقایی تأثیر گذاراست بنابراین گاهی اوقات به تسامح براین نظر هستیم که همه می دانیم راجع به چه موضوعی صحبت می کنیم ولی هنگامی که موشکافی می شود می بینیم که این پدیده به سادگی انجام نگرفته هست. عسگرپور سال های گذشته قائم مقام مدیر شبکه ۲ سیما بوده هست. او در مورد خوانندگان زیرزمینی که تا به امروز فرصتی جهت دیده شدن نداشتند ولی به یکباره به رسانه ملی راه پیدا کرده اند بیان می کند: مدیریت تلویزیون به عرضه محصولاتش می اندیشد ولی در این مسیر باید به یک چیدمان درست بیندیشد. تکرار پخش سه برنامه تلویزیونی با فضایی غمگین یا خیلی شاد اشتباه مدیریت رسانه است.

او درادامه افزود: خوانندگان عزیز و جوانی که به رسانه ملی راه پیدا کرده اند در تلاشند با اشعاری بی محتوا مانند خوانندگان پیش از انقلاب بخوانند که تکرار این اتفاق به مدیریت نادرست رسانه برمی گردد و نباید تقصیر را به گردن تهیه کنندگان یا خوانندگان انداخت. ما در مورد رسانه ای صحبت می کنیم که با بودجه ای دولتی دارای اختیارعمل بسیاری است بنابراین باید دقت نظر بیشتری هم صورت بگیرد ولی متأسفانه این گونه نیست و معمولاً نبض بازار تعیین کننده کاراست به همین علت ممکن است بسیاری ازخوانندگانی که اعتبار بیشتری داشتند درصداوسیما کمتر دیده شوند.

مدیرعامل پیشین منزل سینما اظهارکرد: بعضی از قطعاتی که در تلویزیون شنیده می شود کاربرد فست فودی دارد و به نظر من مسموم کننده است آیا که ذائقه شنونده را پایین می آورد، حتی نوشتن بعضی ترانه ها برروی کاغذ شرم آوراست و زیاد به چشم و ابروی یار خود اشاره دارد در صورتی که در ادبیات عرفانی چشم و ابرو سمبل و نماد چیز دیگری بوده هست. او گفت: بعضی خوانندگان جوان براین تصورند که خواندن درمفاهیمی چون معصومین، برجام یا خلیج فارس باعث می شود کارهایشان سریعتر جذب مخاطب شده است و روی آنتن برود. بنابراین مدیریت رسانه وظیفه دارد دقت نظر بیشتری داشته باشد.

مجید اخشابی از نخستین خوانندگان عرصه تیتراژخوانی برنامه های مناسبتی تلویزیون هست؛ دوران سپری شده است ای که سریال های مناسبتی نسبت به امروز حال و هوای بهتری داشتند. قطعه «گمگشته» از کارهای معروف این هنرمند در سریالی با همین نام هست، اجرای این کار موجب شهرت و تثبیت او در موسیقی پاپ و بویژه موسیقی تیتراژی شد.اما چند سالی است که اخشابی دراین عرصه کم کارتر شده، شاید بازار خوانندگان امروزی موجب حضورکم رنگ او شده است باشد. اخشابی می گوید: به نظر می رسد در سفارش این ظاهر کارها دانش و درایت شعورمندانه وجود ندارد. من براین نظرم موسیقی آیینی ظرفیت و مشخصه های خاص ای دارد و با موسیقی هایی که به علاقه های زمینی می پردازد تفاوت دارد و نمی توان گفت المان یا نشانه های عیانش در شعر پنهان شده است هست. اخشابی افزود: موسیقی آیینی باید مورد مصرف در مباحث آیینی باشد نه آنکه کارهای بیهود و خنده آمیز تولید شود و به عنوان یک کارشناس نه یک دست اندرکار با اطمینان می گویم هر نوجوانی براحتی می تواند تشخیص دهد این سبک کاری هیچ تطبیقی با کارهای مناسبتی چون ماه مبارک رمضان ندارد.

او بیان کرد: موسیقی مناسبتی یا آیینی به روحانیت و معنویتی خاص نیاز دارد که بخشی از آن از کاراکتر هنرمند و بخشی دیگر از تفکر او استنباط می شود ولی متأسفانه شرایط و توجه برنامه گذاران رسانه ملی به سمت و سویی رفته است که تنها خوانندگان و کسانی که از طریق اینترنت زیاد دیده و آشنا می شوند مورد توجه قرار گرفته اند و متقابلاً در سفارش کار هم این امر به وضوح دیده می شود ولی صرفاً توجه مخاطب کفایت نمی کند و باید کارکرد و کاربرد آن هم مورد بررسی قرار گیرد ولی متأسفانه تهیه کننده ها هیچ شناختی از این امر ندارند.

پارازیت‌های تیتراژخوانی در جعبه جادویی

زوزنامه ایران

واژه های کلیدی: سریال | سریالی | برنامه | موسیقی | مناسبتی | رسانه ای | سریال ها | رسانه ملی | ماه رمضان | خوانندگان

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz